Archive for March, 2008

Ketuanan Melayu vs Islam

By kumb@ng on Mar 23, 2008 | Reply

By amieiezam on Mar 21, 2008 | Reply

kumbang….untuk gadaikan kepentingan anak bangsa…cucu.. cicit aku pasti bukan itu yang kita hendak. Mungkin saudara sudah berjaya tapi ramai lagi masih baru bertatih!!! Yang dituntut ialah hak sebagai peribumi… tanah ini hak kita…kita kongsikan bersama, atas dasar semangat setiakawan…ini saudara mesti ingat..
dimana-manapun didunia konsep kepentingan kelompok terbesar masih menjadi amalan..tak perlu jauh, rujuk lah di negara jiran kita Singapura mahupun Indonesia.

bawa2 lah berfikir dan lihatlah sejenak statistik jabatan pendaftaran negara… “mereka” tidak punya masalah menukarkan kerakyatan mereka kerana “mereka” sendiri tau ini bukan tanah tumpah darah bangsa mereka… tapi ini tanah kita…tanah yang diwariskan kepada kita oleh pejuang2 kita yang mendahului kita.

nampaknya kumbang lebih jahil tentang DEB…takkan lah dengan adanya DEB hanya melayu yang akan kehadapan.. apakah persamaan ini boleh dikaitkan dengan Nicol Ann David? kemeruduman pasukan “harimauuuuwww” malaya? DEB ialah mekanisma yang diguna pakai kerajaan perikatan bagi menyusun kembali komposisi rakyat tanah melayu supaya kesaksamaan dalam perkongsian kekayaan..saya yakin saudara takkan mampu membayar ribuan RM untuk bayaran TAX tanpa adanya DEB.

Lebih tidak adil apabila saudara menjulang guan eng sebagai wira apabila masih mengungkit apa yang berlaku dulu. Andaikata orang yang merogol itu tiada kena mengena dengan pimpinan UMNO saya yakin tiada usaha yang beliau lakukan, dalilnya…kenapa hanya itu dan hanya itulah kes yang dibawa oleh insan yang saudara gelar “pejuang”…

kuasa kini hanya tinggal k.u.a.s.a
—————————————————
Oleh kerana saudara block ruang komen untuk entry ni,izinkan saya menjawab disini.

amieiezam..adakah kerana saya mengkritik perjuangan KETUANAN MELAYU, maka saya dicop ingin menggadai kepentingan bangsa. Berkali-kali sudah saya katakan agenda ketuanan melayu tidak akan membawa melayu kemana-mana. Melainkan menjurangkan antara yang kaya dengan miskin. Lagipun agenda KETUANAN MELAYU ini lebih bersifat perkauman.UMNO,MCA dan MIC ada agenda untuk kaum masing-masing. UMNO dengan melayunya,MCA dengan cina dan MIC dengan india. Atas semangat SETIAKAWAN sejak merdeka maka negara ini dibina sehingga hasilnya boleh dilihat hari ini. Setiap kaum ada peranan masing-masing dan punya hak di tanah ini. Walaubagaimanapun, tidak semestinya apa yang dihasilkan hari ini adalah yang terbaik. Kelebihan dan kekurangan tetap ada. Cuma yang tak baiknya rasa curiga antara kaum masih wujud sedangkan perasaan ini sepatutnya sudah diNYAH dalam diri masing-masing atas semangat PERPADUAN dan SETIAKAWAN.

Sebagai contoh, di singapura,PAP tidak pernah perjuang ketuanan cina melainkan menggalakkan semua kaum bersaing.Nah!hasilnya singapura muncul negara kelas ke-2 didunia,sementara malaysia masih dikelas ke-3.Itu hakikat, singapura dulu sebahagian dari tanah melayu dan sekarang sudah maju kehadapan. Disana, orang melayu yang dikata ditindas,golongan minoriti,masih mampu beli tanah di Johor,beli rumah harga teres rm200-300k,beli rumah banglo 1 juta.INI CONTOH! Diulangi sekali lagi, INI CONTOH! Jangan pula saudara tuduh saya cuba belot dan memuja pemimpin mereka.Pada saya yang baik jadikan TAULADAN,yang tidak baik jadikan SEMPADAN. Lagi satu, saudara mungkin lupa,tak ingat atau tak tahu di Johor lama dah tanah milik melayu digadaikan kepada singapura.Siapa yang gadai?

Saudara amieiezam..saya sebenarnya KASIHAN,
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai penghuni PENJARA.
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai penghuni PUSAT SERENTI.
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai jadi MAT REMPIT.
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai jadi BOHSIA,BOHJAN.
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai jadi ITU,jadi INI yang ada kaitan dengan gejala NEGATIF.

Boleh, bukan tak boleh asyik dengan KETUANAN MELAYU,mestilah seimbang dengan tuntutan AKHIRAT. Pada saya perjuangan kaum hanya terhad pada kaum sahaja.Mustahil agenda perjuangan kaum masing-masing boleh menyatupadukan kaum di tanah ini. Bagi saya, hanya SATU wadah sahaja yang boleh menyatukan kaum dibumi ini iaitu ISLAM. Sebab itu saya meletakkan perjuangan ISLAM no.1 dan BANGSA no.2. Saya tidak rasa pimpinan sekarang perjuangkan AGAMA ISLAM seiring dengan BANGSA.

Saudara amiezam..saudara anggap saya sudah berjaya tetapi masih JAHIL DEB.Oh! saya terlupa rupanya ramai masih bertatih. Ramai ke? Bukankah DEB sudah ada sejak 1969 atas sebab menaik taraf kaum MELAYU seiring dengan kaum lain. DEB telah sebabkan ramai masih bertatih atau pimpinan sekarang terlalu asyik dengan KETUANAN MELAYU hingga lupa ramai rakyat yang masih bertatih! Hakikat yang terserlah sekarang ketidakeimbangan DEB menyebabkan ramai rakyat terutama melayu MEREMPAT di negara sendiri. Masih ramai yang tinggal di setinggan,rumah murah dan umno gunakan golongan ini untuk meraih sokongan dengan menabur janji palsu. Janji yang tinggal janji dan akhirnya rumah mereka diroboh tanpa belas kasihan.

Saya rasa,daripada melalak sana-sini perjuang KETUANAN MELAYU lebih baik sampaikan kebaikan ISLAM tentang keadilan SYARIAT ISLAM kepada kaum BUKAN ISLAM. Bukan memaksa mereka memeluk ISLAM cuma nak bagi tahu ISLAM sebenarnya menjaga keamanan,adil dan menjaga harta benda tidak kira mereka orang ISLAM atau bukan. MUNGKIN, siapa tahu dengan izin ALLAH melalui program pemahaman ISLAM kepada BUKAN ISLAM boleh meramaikan UMAT ISLAM di tanah ini. Saya redha mempunyai pemimpin seorang CINA atau INDIA dengan syarat dia seorang ISLAM.

Saudara amieiezam..SUKAN dan DEB memang tak boleh disamakan tetapi boleh diambil contoh atas semangat PERPADUAN.Tokoh sukan hari ini kebanyakan lahir secara individu bukannya berkumpulan. Sebab itu saya ambil contoh sukan BOLASEPAK.Sukan ini menuntut PERPADUAN disamping PERSEFAHAMAN untuk mencapai matlamat iaitu menjaringkan GOL. Tanpa jaringan GOL yang kerap maka jadilah PASUKAN HARIMAU MALAYA merudum dan merudum. Tidak dinafikan, ada atlit negara ini yang berjaya tetapi secara INDIVIDU bukan BERPASUKAN.

Tentang GUAN ENG pula, salah juga ke saya beritahu kebaikan dia? menceritakan kebaikan orang kan lebih baik dari memburukkan. Atau saudara suruh saya berhasad dengki macam apa yang terjadi di Terengganu sekarang, orang melayu menderhaka pada SULTAN? Bagaimana pula dengan SOI LEK? Rasanya tak sopan nak cerita apa yang dia telah buat sampai terpaksa undur diri dari politik. Ingin digelar pejuang tak perlu tengok pada warna kulit. Saya ambil contoh GUAN ENG kerana masakini dia antara tokoh paling popular dan kisah masa lampaunya ada kaitan dengan tanggungjawab sosial sebagai rakyat Malaysia.

Saudara amieiezam…sayang sekali saudara sungguh petah berkata-kata tetapi tidak punya blog untuk luahkan bicara..
Advertisements

Comments (6)

Islam untuk semua

~salam~

“Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab ini (Al-Quran) kepadamu dengan membawa kebenaran supaya engkau menghukumi manusia dengan apa yang telah Allah wahyukan kepadamu” (Surah An-Nisa’)

Ayat tersebut adalah umum untuk seluruh manusia. Maksudnya Syariat Islam bukan hanya wajib dilaksanakan untuk penganutnya tetapi untuk semua umat manusia di seluruh dunia tidak kira mereka penganut Islam atau pun tidak. Dengan itu anggapan perlaksanaan syariat Islam hanya untuk orang Islam adalah tidak tepat sama-sekali.

Di Negara ini, pemerintah tidak mahu melaksanakan syariat Islam sepenuhnya dengan alasan masyarakat di negara ini terdiri dari pelbagai kaum dan agama.

Walhal dalam Islam, warga bukan Islam bebas memilih agama yang diingini dan mengamalkan kepercayaan masing-masing kerana Allah SWT tidak memaksa setiap orang memeluk Islam. Orang bukan Islam juga bebas mengamalkan kepercayaan tentang agama mereka seperti ibadah ritual, makanan, minuman, pakaian, perkahwinan dan lain-lain.

Cuma perkara tentang perundangan, muamalat, politik, ekonomi dan sosial orang bukan Islam harus tunduk kepada syariat Islam. Tujuannya supaya kebaikan syariat Islam akan dapat dirasakan oleh seluruh masyarakat dalam negara seperti Malaysia.

Persoalannya sekarang, bagaimana hendak memahamkan masyarakat tentang kebaikan syariat Islam? Islam sering dikaitkan dengan anggapan yang negatif seperti zalim, menindas kaum wanita, mundur, tidak menerima kemodenan dan juga keganasan.

Di negara ini orang bukan Islam tidak pernah dididik secara formal tentang kebaikan syariat Islam. Tiada kesungguhan dari pihak pemerintah ke arah memberi pendidikan kepada orang bukan Islam tentang kebaikan syariat Islam. Yang sering di momokkan ialah hukuman dalam perundangan Islam ialah zalim seperti memotong tangan dan sebagainya. Padahal tujuan hukuman ini adalah untuk menyedarkan orang lain supaya tidak melakukan perkara seperti mencuri dan sekaligus menjaga harta-benda anggota masyarakat tidak kira orang Islam atau bukan Islam.

Selain itu perlaksaan ekonomi Islam melalui larangan riba’ dan perjudian pastinya akan membuat ekonomi masyarakat tumbuh secara nyata, stabil, kuat dan tidak mudah rapuh akibat inflasi. Komoditi milik umum seperti minyak, hutan, gas dan sumber mineral lain seharusnya dikendalikan secara amanah oleh negara dan hasilnya diberikan kepada rakyat semula secara langsung atau tidak langsung dan akan membuat seluruh masyarakat mendapat manfaat dari kekayaan sumber alam yang dimiliki.

Pertumbuhan ekonomi secara nyata dan stabil juga akan menghasilkan rakyat hidup sejahtera dan mengurangkan jurang ketidakseimbangan sosial-ekonomi di dalam masyarakat bukan seperti yang terjadi dalam sistem kapitalis. Kebaikan dari sistem ekonomi Islam ini pastinya dapat dirasakan oleh semua anggota dalam masyarakat baik orang Islam dan juga bukan Islam.

Sekarang ini hanya orang Islam saja yang terdedah dengan pendidikan Islam di mana tanggungjawab itu diserahkan kepada para ustaz dan ustazah dari peringkat sekolah hinggalah ke universiti. Walaubagaimanapun, realitinya Islam yang diajarkan tidak sepenuhnya dilaksanakan di negara ini. Hanya terhad pada rukun Islam yang lima(5).

Manakala di kalangan rakyat yang bukan Islam tiada usaha untuk memberikan pendidikan tentang syariat Islam yang sebenar. Masyarakat bukan Islam di Malaysia selama ini hanya mengetahui Islam adalah agama untuk orang Melayu sedangkan Islam sebenarnya untuk semua kaum dan bersifat universal serta adil.

Sudah tiba masanya kebaikan syariat Islam ini didedahkan kepada setiap orang dalam masyarakat dalam negara ini.

Samada mereka boleh menerima atau tidak terpulang kepada mereka yang menentukan. Selagi tiada usaha ke arah memberi pendidikan Islam kepada rakyat di negara ini maka sampai bila-bila hasilnya tidak dapat di nilai samada berjaya atau tidak. Apa yang berlaku sekarang adalah hasil dari sistem yang diamalkan sejak 50 tahun dahulu. Perubahan mesti dilakukan demi kesejahteraan hidup di dunia ini dan hanya syariat Islam sahaja yang boleh menyelesaikan semua permasalahan hidup manusia.

Hakikat yang tidak diketahui ialah syariat Islam sebenarnya menjaga keamanan, ekonomi, sosial dan juga harta benda. Dengan itu pendidikan tentang Islam kepada semua adalah perlu kerana Islam sebenarnya adalah untuk semua.

Sekian.

———————————————————————————————————————————-

Blog ini sedang menyertai cabaran http://www.smlearning.net/ SM Learning, penganjur kelas-kelas, bengkel dan seminar yang boleh membantu kehidupan anda. Sila ke laman web SM Learning di http://www.smlearning.net untuk maklumat lanjut.

Comments (4)

Catatan 8 March 2008

~Salam~

12.00 am – Menyambung kerja-kerja semalam(7 March) memasang bendera di sekitar pondok panas dan laluan ke tempat mengundi di Sekolah Kebangsaan Kota Putri untuk UPU Megahputri bagi DUN N43 dan Parlimen P159.

2.00 am – Tidur.

6.00 am – Bangun, solat.

7.20 am – Berada di pondok panas.

7.30 am – ‘on’ Laptop untuk tugasan sebagai penyemak daftar pemilih. Sambutan menggalakkan terutama dari kaum India dan Cina. Pondok panas PAS sentiasa dipenuhi samada petugas, perayu dan juga pengundi yang ingin menyemak tempat mengundi mereka.

11.00 pm – Giliran aku mengundi. Aku mengundi di kawasan lain iaitu DUN Tangjung Puteri dan Parlimen Johor Bahru. Dekat 2 jam untuk pergi-undi-balik. Next PRU nak tukar ke kawasan sini pula. Di sana calon DUN dari PRM dan Parlimen PKR.

1.19 pm – Masuk waktu Zohor bagi kawasan Johor Bahru.

1.40 pm – Giliran aku bertugas sebagai Polling Agent (PACA) di saluran 1. Di saluran 1 pengundi paling tua, 86 tahun dan termuda, 54 tahun. UPU Megahputri mempunyai 6 saluran. Sambil melakukan tugas PACA sempat berbual-bual dengan kakak Amno di sebelah aku.

4 .45 pm – Tamat tugas PA dan serah tugas kepada sahabat yang seterusnya sebagai CA(Counting Agent).

5.00 pm – Tamat masa mengundi. Pengiraan undi bermula.

5.15 pm – Solat Asar.

6.15 pm – Keputusan awal di terima untuk UPU Megahputri. Saluran 1, PAS – 96 / BN – 175 / Rosak – 15. BN menang 79 undi. Pengurangan majoriti yang menggalakkan kerana saluran ini dari kalangan orang-orang veteran yang kebanyakkannya masih ‘pure’ BN.

6.30 pm – Keputusan ke-2. Saluran 6, PAS – 232 / BN – 250 / Rosak – 11. BN menang 18 undi. Saluran 5, PAS – 236 / BN – 258 / Rosak – 9. Beza BN menang 22 undi. Juga pengurangan majoriti yang ketara.

6.40 pm – Keputusan seterusnya. Saluran 3, PAS – 274 / BN – 261 / Rosak – 11. PAS menang 13 undi. Saluran 2, PAS – 261 / BN – 275 / Rosak – 17. BN menang 14 undi

7.00 pm – Keputusan terakhir. Saluran 4, PAS – 265 / BN – 241 / Rosak – 0. PAS menang 24 undi. Keseluruhannya undi PAS – 1364, BN – 1460 dan rosak – 63. Majoriti BN menang di UPU Megahputri ialah 96. Berbanding tahun 2004 majoriti ialah 1200 menunjukkan pengurangan ketara majoriti dan peningkatan undi PAS sebanyak 300 %.

7.20 pm – Solat maghrib.

8.00 pm – Bergerak bersama sahabat ke dewan penjumlahan undi untuk semua UPU DUN dan Parlimen di Taman Johor Jaya.

8.30 pm – Menerima berita Kelantan kekal di tadbir PAS sementara di beberapa negeri seperti Pulau Pinang dan Kedah, Barisan Rakyat sedang mendahului. Laungan Takbir bergema.

10.00 pm – Keputusan tidak rasmi di terima bagi kerusi DUN N43, BN menang dengan majoriti 2018 undi. Tahun 2004 BN menang dengan majoriti lebih kurang 10 ribu undi. Pengurangan majoriti yang ketara bagi PAS. Walaupun kalah tetap puas hati. Penat lelah selama 2 minggu hasilnya begitu memberansangkan.

Pendapat aku pengundi melayu masih setia dengan BN walau calonnya ialah seorang paderi berbangsa India. Tak faham tol dengan orang melayu ni. Bagi Parlimen juga dimenangi oleh BN dengan majoriti 17 ribu undi. Lawan BN(Amno) ialah PKR.

11.00 pm – Pulang ke rumah.

11.15 pm – Mengikuti keputusan terkini PRU-12 sehingga jam 3 pagi. Keputusan demi keputusan yang memeranjatkan berlaku. Sharizat, Samy Vellu, Soo Koon, ZAM dan beberapa lagi menteri tewas. Macam tak percaya. Rakyat telah menggunakan kuasa mereka.

Keseluruhannya, walaupun Johor merupakan kubu kuat BN tetapi tidak mustahil pada satu hari nanti ada parti lain boleh mengambil alih. Siapa sangka PAS berjaya menang 2 DUN di utara Johor dan keseluruhan Barisan Rakyat memang 6 DUN dan 1 Parlimen. Tahun 2004, Pembangkang melalui PAS hanya menang 1 kerusi tanpa bertanding.

8 March 2008 telah mengubah segalanya dari ingin merampas Kelantan kemudian akhirnya 4 negeri lain jatuh ke Barisan Rakyat disamping menafikan 2/3 kerusi Parlimen. Sesuatu yang harus BN fikirkan apakah mereka sudah memberikan yang terbaik untuk rakyat. Ini merupakan protes dari rakyat untuk pemerintah dan jika keadaan masih tidak berubah untuk 4 atau 5 tahun akan datang pasti perubahan lebih besar bakal melanda.

Sekian..Wassalam.

Comments (14)

Adilkah?

~salam~

Anggap kempen Pilihanraya sekarang ini seperti perlawanan sukan, tak kiralah bola sepak, bola keranjang, netball atau sebagainya.

Senarionya lebih kurang macam ini….

Kempen

BN

BA

Kedudukan

TV 1

ada

takda

1-0

TV 2

ada

takda

2-0

TV 3

ada

takda

3-0

NTV 7

ada

takda

4-0

TV 8

ada

takda

5-0

TV 9

ada

takda

6-0

Astro

ada

takda

7-0

Era FM

ada

takda

8-0

Hot FM

ada

takda

9-0

Sinar FM

ada

takda

10-0

Suria FM

ada

takda

11-0

IKIM FM

ada

takda

12-0

Berita Harian

ada

takda

13-0

Utusan Meloya

ada

takda

14-0

Metro

ada

takda

15-0

Kosmo

ada

takda

16-0

Star

ada

takda

17-0

NST

ada

takda

18-0

Harakah

takda

ada

18-1

Siasah

takda

ada

18-2

Internet

ada

ada

19-3

Poster/spanduk

ada

ada

20-4

Risalah

ada

ada

21-5

Ceramah

ada

ada

22-6

Berdasarkan perincian di atas kedudukan BN dan BA ialah 22-6 dan dengan apa yang BN ada seharusnya mereka patut menang besar. Hampir kesemua medium kempen BN dah sapu habis kecuali akhbar alternatif, internet, risalah, poster dan ceramah.

Sekiranya BN ditakdirkan menang, undi popular seharusnya 84% untuk BN dan 16% untuk BA. Tetapi, jika dibawah paras 84%, BN patut rasa malu. Modal dah keluar berjuta-juta, takkan tak boleh ambil hati pengundi kot…tak menang jugak tak tahulah den nak kata apo…

Benarkah kita sudah berada di landasan yang betul? 😉

Wassalam.

Comments (11)

Pelik tapi benar..

Sekitar persediaan ceramah di tempat aku, Ahad lalu…

Belum pernah berlaku sebelum-sebelum ini…

Mungkinkah berlaku perubahan? Sama-sama kita tengok 8 March nanti…

Comments (8)