Archive for Al-kisah

Michael Jackson Meninggal Dunia

Patutla kat radio ERA suara Aznil lain semacam…

Rupanya Raja Pop meninggal…

Tak pasti samada dia Islam atau tak…

Ada sumber mengatakan dia dah Islam. Kalau betul… Al-Fatihah…

Dulu, aku antara peminat lagu dan video beliau…

Tapi, itu dulu la…

Sekarang cuma ikuti perkembangan beliau kalau terbaca di akhbar…

Selain menyanyi, Michael Jackson lebih dikenali sebagai insan yang beberapa kali menukar rupa fizikal dan warna kulit…

Leave a Comment

Manohara Manoharan

Kadang-kadang aku konfius bila baca kisah dua nama ni…

Hampir sama tapi jauh berbeza…

Manohara adalah seorang gadis berasal dari Indonesia yang juga bekas model yang kahwin dengan kerabat Kelantan dan mendakwa di dera…

Manoharan pula adalah seorang lelaki Malaysia keturunan India dan merupakan sorang ketua HINDRAF, seorang peguam, bekas tahanan ISA dan juga ADUN Kota Alam Shah…

Konfius…konfius… 😀

Comments (3)

Jalan-Jalan Hari Sabtu

Petang Sabtu lalu aku dan family jalan-jalan kat Jusco Tebrau sementara nak menunggu masuk ke panggung  menonton filem Geng (Upin dan Ipin).  Semasa sedang asyik berjalan-jalan sambil pandang kiri dan kanan lalu terserempak pula dengan kawan  se-ofis dan family yang juga nak tengok wayang cerita Geng.

Lalu berbuallah kami sambil berdiri seolah lama tak jumpa padahal kawan aku tu baru hari semalam(Jumaat) jumpa kat ofis. Masa kami tengah berbual di tepi kaki lima kedai baju reject shop memang orang tengah ramai lalu-lalang.

Sambil berbual aku tengok muka wife aku pelik semacam. Tiba-tiba dia tegur…

Wife : “B…saya pelik lah, bila orang lalu belakang B semua berhenti…lepas tu macam ada baca something…”

Aku : Sambil sengih….”Oh! tu semua penyokong Em You….hihi…”

Wife : “Penyokong Em You???!#@%&…”

Nak tau apa ada kat belakang baju aku? 😀

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

persib-vs-mu

Comments (12)

Jom baling kasut kat Bush

Kepada yang tak suka kat Bush, marah kat Bush, tak payah susah-susah pergi ke Iraq ke atau US.

Kat sini pun boleh baling,  cuma klik link ni http://www.sockandawe.com/ dan balinglah sepuas-puasnya….

Comments (6)

Ketuanan Melayu vs Islam

By kumb@ng on Mar 23, 2008 | Reply

By amieiezam on Mar 21, 2008 | Reply

kumbang….untuk gadaikan kepentingan anak bangsa…cucu.. cicit aku pasti bukan itu yang kita hendak. Mungkin saudara sudah berjaya tapi ramai lagi masih baru bertatih!!! Yang dituntut ialah hak sebagai peribumi… tanah ini hak kita…kita kongsikan bersama, atas dasar semangat setiakawan…ini saudara mesti ingat..
dimana-manapun didunia konsep kepentingan kelompok terbesar masih menjadi amalan..tak perlu jauh, rujuk lah di negara jiran kita Singapura mahupun Indonesia.

bawa2 lah berfikir dan lihatlah sejenak statistik jabatan pendaftaran negara… “mereka” tidak punya masalah menukarkan kerakyatan mereka kerana “mereka” sendiri tau ini bukan tanah tumpah darah bangsa mereka… tapi ini tanah kita…tanah yang diwariskan kepada kita oleh pejuang2 kita yang mendahului kita.

nampaknya kumbang lebih jahil tentang DEB…takkan lah dengan adanya DEB hanya melayu yang akan kehadapan.. apakah persamaan ini boleh dikaitkan dengan Nicol Ann David? kemeruduman pasukan “harimauuuuwww” malaya? DEB ialah mekanisma yang diguna pakai kerajaan perikatan bagi menyusun kembali komposisi rakyat tanah melayu supaya kesaksamaan dalam perkongsian kekayaan..saya yakin saudara takkan mampu membayar ribuan RM untuk bayaran TAX tanpa adanya DEB.

Lebih tidak adil apabila saudara menjulang guan eng sebagai wira apabila masih mengungkit apa yang berlaku dulu. Andaikata orang yang merogol itu tiada kena mengena dengan pimpinan UMNO saya yakin tiada usaha yang beliau lakukan, dalilnya…kenapa hanya itu dan hanya itulah kes yang dibawa oleh insan yang saudara gelar “pejuang”…

kuasa kini hanya tinggal k.u.a.s.a
—————————————————
Oleh kerana saudara block ruang komen untuk entry ni,izinkan saya menjawab disini.

amieiezam..adakah kerana saya mengkritik perjuangan KETUANAN MELAYU, maka saya dicop ingin menggadai kepentingan bangsa. Berkali-kali sudah saya katakan agenda ketuanan melayu tidak akan membawa melayu kemana-mana. Melainkan menjurangkan antara yang kaya dengan miskin. Lagipun agenda KETUANAN MELAYU ini lebih bersifat perkauman.UMNO,MCA dan MIC ada agenda untuk kaum masing-masing. UMNO dengan melayunya,MCA dengan cina dan MIC dengan india. Atas semangat SETIAKAWAN sejak merdeka maka negara ini dibina sehingga hasilnya boleh dilihat hari ini. Setiap kaum ada peranan masing-masing dan punya hak di tanah ini. Walaubagaimanapun, tidak semestinya apa yang dihasilkan hari ini adalah yang terbaik. Kelebihan dan kekurangan tetap ada. Cuma yang tak baiknya rasa curiga antara kaum masih wujud sedangkan perasaan ini sepatutnya sudah diNYAH dalam diri masing-masing atas semangat PERPADUAN dan SETIAKAWAN.

Sebagai contoh, di singapura,PAP tidak pernah perjuang ketuanan cina melainkan menggalakkan semua kaum bersaing.Nah!hasilnya singapura muncul negara kelas ke-2 didunia,sementara malaysia masih dikelas ke-3.Itu hakikat, singapura dulu sebahagian dari tanah melayu dan sekarang sudah maju kehadapan. Disana, orang melayu yang dikata ditindas,golongan minoriti,masih mampu beli tanah di Johor,beli rumah harga teres rm200-300k,beli rumah banglo 1 juta.INI CONTOH! Diulangi sekali lagi, INI CONTOH! Jangan pula saudara tuduh saya cuba belot dan memuja pemimpin mereka.Pada saya yang baik jadikan TAULADAN,yang tidak baik jadikan SEMPADAN. Lagi satu, saudara mungkin lupa,tak ingat atau tak tahu di Johor lama dah tanah milik melayu digadaikan kepada singapura.Siapa yang gadai?

Saudara amieiezam..saya sebenarnya KASIHAN,
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai penghuni PENJARA.
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai penghuni PUSAT SERENTI.
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai jadi MAT REMPIT.
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai jadi BOHSIA,BOHJAN.
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai jadi ITU,jadi INI yang ada kaitan dengan gejala NEGATIF.

Boleh, bukan tak boleh asyik dengan KETUANAN MELAYU,mestilah seimbang dengan tuntutan AKHIRAT. Pada saya perjuangan kaum hanya terhad pada kaum sahaja.Mustahil agenda perjuangan kaum masing-masing boleh menyatupadukan kaum di tanah ini. Bagi saya, hanya SATU wadah sahaja yang boleh menyatukan kaum dibumi ini iaitu ISLAM. Sebab itu saya meletakkan perjuangan ISLAM no.1 dan BANGSA no.2. Saya tidak rasa pimpinan sekarang perjuangkan AGAMA ISLAM seiring dengan BANGSA.

Saudara amiezam..saudara anggap saya sudah berjaya tetapi masih JAHIL DEB.Oh! saya terlupa rupanya ramai masih bertatih. Ramai ke? Bukankah DEB sudah ada sejak 1969 atas sebab menaik taraf kaum MELAYU seiring dengan kaum lain. DEB telah sebabkan ramai masih bertatih atau pimpinan sekarang terlalu asyik dengan KETUANAN MELAYU hingga lupa ramai rakyat yang masih bertatih! Hakikat yang terserlah sekarang ketidakeimbangan DEB menyebabkan ramai rakyat terutama melayu MEREMPAT di negara sendiri. Masih ramai yang tinggal di setinggan,rumah murah dan umno gunakan golongan ini untuk meraih sokongan dengan menabur janji palsu. Janji yang tinggal janji dan akhirnya rumah mereka diroboh tanpa belas kasihan.

Saya rasa,daripada melalak sana-sini perjuang KETUANAN MELAYU lebih baik sampaikan kebaikan ISLAM tentang keadilan SYARIAT ISLAM kepada kaum BUKAN ISLAM. Bukan memaksa mereka memeluk ISLAM cuma nak bagi tahu ISLAM sebenarnya menjaga keamanan,adil dan menjaga harta benda tidak kira mereka orang ISLAM atau bukan. MUNGKIN, siapa tahu dengan izin ALLAH melalui program pemahaman ISLAM kepada BUKAN ISLAM boleh meramaikan UMAT ISLAM di tanah ini. Saya redha mempunyai pemimpin seorang CINA atau INDIA dengan syarat dia seorang ISLAM.

Saudara amieiezam..SUKAN dan DEB memang tak boleh disamakan tetapi boleh diambil contoh atas semangat PERPADUAN.Tokoh sukan hari ini kebanyakan lahir secara individu bukannya berkumpulan. Sebab itu saya ambil contoh sukan BOLASEPAK.Sukan ini menuntut PERPADUAN disamping PERSEFAHAMAN untuk mencapai matlamat iaitu menjaringkan GOL. Tanpa jaringan GOL yang kerap maka jadilah PASUKAN HARIMAU MALAYA merudum dan merudum. Tidak dinafikan, ada atlit negara ini yang berjaya tetapi secara INDIVIDU bukan BERPASUKAN.

Tentang GUAN ENG pula, salah juga ke saya beritahu kebaikan dia? menceritakan kebaikan orang kan lebih baik dari memburukkan. Atau saudara suruh saya berhasad dengki macam apa yang terjadi di Terengganu sekarang, orang melayu menderhaka pada SULTAN? Bagaimana pula dengan SOI LEK? Rasanya tak sopan nak cerita apa yang dia telah buat sampai terpaksa undur diri dari politik. Ingin digelar pejuang tak perlu tengok pada warna kulit. Saya ambil contoh GUAN ENG kerana masakini dia antara tokoh paling popular dan kisah masa lampaunya ada kaitan dengan tanggungjawab sosial sebagai rakyat Malaysia.

Saudara amieiezam…sayang sekali saudara sungguh petah berkata-kata tetapi tidak punya blog untuk luahkan bicara..

Comments (6)

Adilkah?

~salam~

Anggap kempen Pilihanraya sekarang ini seperti perlawanan sukan, tak kiralah bola sepak, bola keranjang, netball atau sebagainya.

Senarionya lebih kurang macam ini….

Kempen

BN

BA

Kedudukan

TV 1

ada

takda

1-0

TV 2

ada

takda

2-0

TV 3

ada

takda

3-0

NTV 7

ada

takda

4-0

TV 8

ada

takda

5-0

TV 9

ada

takda

6-0

Astro

ada

takda

7-0

Era FM

ada

takda

8-0

Hot FM

ada

takda

9-0

Sinar FM

ada

takda

10-0

Suria FM

ada

takda

11-0

IKIM FM

ada

takda

12-0

Berita Harian

ada

takda

13-0

Utusan Meloya

ada

takda

14-0

Metro

ada

takda

15-0

Kosmo

ada

takda

16-0

Star

ada

takda

17-0

NST

ada

takda

18-0

Harakah

takda

ada

18-1

Siasah

takda

ada

18-2

Internet

ada

ada

19-3

Poster/spanduk

ada

ada

20-4

Risalah

ada

ada

21-5

Ceramah

ada

ada

22-6

Berdasarkan perincian di atas kedudukan BN dan BA ialah 22-6 dan dengan apa yang BN ada seharusnya mereka patut menang besar. Hampir kesemua medium kempen BN dah sapu habis kecuali akhbar alternatif, internet, risalah, poster dan ceramah.

Sekiranya BN ditakdirkan menang, undi popular seharusnya 84% untuk BN dan 16% untuk BA. Tetapi, jika dibawah paras 84%, BN patut rasa malu. Modal dah keluar berjuta-juta, takkan tak boleh ambil hati pengundi kot…tak menang jugak tak tahulah den nak kata apo…

Benarkah kita sudah berada di landasan yang betul? 😉

Wassalam.

Comments (11)

Pelik tapi benar..

Sekitar persediaan ceramah di tempat aku, Ahad lalu…

Belum pernah berlaku sebelum-sebelum ini…

Mungkinkah berlaku perubahan? Sama-sama kita tengok 8 March nanti…

Comments (8)

Older Posts »