Archive for Politik

SESAT

PAS kata UMNO SESAT…

UMNO pun kata PAS SESAT…

So,  siapa sebenarnya SESAT?

Hanya ALLAH yang mengetahui siapa SESAT…

Tetapi kita tak tahu apa yang ALLAH tahu…

Yang kita tahu lihat apa yang PAS atau UMNO buat SESAT atau tak…

.

PAS…

PAS suruh tutup aurat…

PAS tutup pusat maksiat…

PAS amal makruf nahi mungkar…

PAS nak Undang-Undang Islam dilaksanakan…

.

UMNO…

UMNO anjur tilawah…

UMNO bina masjid…

UMNO buat bank Islam…

UMNO buat apa-apa lambang tentang Islam…

Tapi cukupkah sekadar suruh, tutup, buat, bina dan dalam masa yang sama moral masyarakat semakin hancur?

ROMPAK, ROGOL, RAGUT, BUNUH, REMPIT, BOHSIA, BOHJAN, SEKS BEBAS, BUANG ANAK semakin berleluasa…

Kenapa?

UMNO atau PAS penyebabnya?

Atau BALA dari ALLAH?

UMNO memerintah dan PAS juga memerintah…

Bezanya UMNO memerintah negara dan PAS memerintah negeri…

Masing-masing ada KUASA…

Masing-masing berKUASA mengawal masalah sosial dari berleluasa…

Tetapi kenapa masalah sosial masih berleluasa?

.

PAS atau UMNO kata mereka memerintah secara Islam…

Pemerintahan Islam?

Apa tu pemerintahan Islam?

Ekonomi Islam?

Pendidikan Islam?

Hukum Islam?

.

Bila bicara tentang pemerintahan…

Yang memerintah negara lebih berKUASA dari negeri…

KUASA negeri hanya untuk negeri…

Negara pula berhak buat apa saja kepada negeri…

Undang-undang negeri, negara yang tentukan…

Walaupun DUN sudah luluskan…

.

Sekarang ini semua maklum SIAPA pemerintah negara?

Sejak bila?

Ada ciri-ciri pemerintahan Islam?

Ada?

.

Persoalan SESAT…

Definasi SESAT ialah bila kita menuju ke satu destinasi tetapi tersalah laluan lalu tak tahu macam mana nak kembali ke laluan yang sebenar…

Situasi sekarang pula kita rasa kita benar tapi benarkah kita di laluan sebenar menuju ke destinasi yang  ALLAH tentukan…

Adakah Kita ikut apa yang ALLAH suruh dan tinggal apa yang ALLAH larang?

Contoh….

Riba’….

Hukum Riba’ adalah HARAM…

Adakah kita HARAMkan?

Undang-Undang Islam….

Adakah kita laksanakan?

Pemerintah sekarang….

UMNO buat apa yang ALLAH suruh dan tinggal yang HARAM?

Ya?

Tak?

So, lu pikirlah sendiri siapa SESAT!

Advertisements

Comments (6)

Politik Perak

Woiiii!!!! Bila nak habis ni!!!!!

MB yang  Sah telah di sah semalam!!!

Tiba-tiba hari ni tangguh pulakkkk!!!!

Woiiiii!!! Bubar je DUN!

Biar rakyat Perak pilih semula siapa dorang nak woiiiii!!

Comments (2)

Kenapa?

Sejak akhir-akhir ni selalu update blog INI. Itu sebab jarang update blog INI.

Sejak akhir-akhir ini juga rajin pergi blog orang dan komen.

Antaranya di blog INI.

kumb@ng said…

salam kak,

tahniah atas kelahiran blog terbaru. saya harap dengan kelahiran blog ini akak dapat berkomunikasi dua hala. menerima komen dan membalas komen tidak kira ianya pro atau kontra. saya adalah antara penggemar dan mengikuti perkembangan akak di blog. Walau akak berada di pihak sebelah sana saya akan tetap setia mengikuti blog akak. Bukan untuk bergaduh tapi hanya untuk berbeza pandangan.

artikel akak di atas agak menarik untuk dibaca dan mengandugi luahan rasa terhadap permimpin terkini dan sikap kepimpinan setempat yang lebih pentingkan diri sendiri dari memberi perhatian kepada rakyat. syabas kak! saya harap luahan rasa akak ini dapat didengar pihak-pihak yang sepatutnya sepadan dengan kehendak PM baru… TRAN…FOR…MAAA…SIII…

untuk pengetahuan akak, saya juga ahli UMNO. Tapi itu dulu. Ketika bersekolah di Johor, cikgu-cikgu selalu kata kena sokong Kerajaan BN kerana sekolah, buku teks mereka yang sediakan. Retoriknya begitulah. Masa tu budak-budak . Terimalah bulat-bulat.

Tapi bila saya semakin dewasa, saya mula melihat skop kehidupan dengan lebih luas. Terlalu banyak soalan dalam diri saya.

Kenapa itu dan kenapa ini?

Kenapa di sekolah agama saya di ajar HUDUD tapi tidak dipraktikkan di negeri dan negara?

Kenapa saya di ajar Riba’ itu HARAM tapi bank2 masih amalkan?

Kenapa kampung saya ramai mat gian?

Kenapa ada disko?

Ketika itu Dr M adalah PM kita dan juga idola saya. Ingin saja bertanya kepada PM berkenaan soalan2 itu. Tapi, apakan daya masa itu internet baru dipekernalkan dan belum ada blog.

Kemudian, seorang kawan telah memberi saya sebuah buku tulisan Ahmad Lutfi(tak ingat tajuk). Di buku itu telah menceritakan Dr M telah menghina Janggut Nabi, Hudud dan Harun Din. Sejak saat itu saya mula meragui Dr M sehinggalah peristiwa Anwar Ibrahim dipecat.

Sejak itu saya mula mencari kebenaran. Mula pergi ke ceramah2 PAS dan menghadiri USRAH. Rupanya tanggapan saya terhadap PAS sebelum ini silap. PAS sahaja yang boleh menjawab persoalan yang ada di kepala saya. Inilah perjuangan yang sebenarnya. Menegakkan Hudud dan Negara Islam.

Sebelum ini saya ingat UMNO lah pejuang bangsa, agama dan negara. Tapi sebenarnya TIDAK. UMNO hanya gunakan bangsa, agama dan negara untuk kepentingan masing-masing. Sebab itu sistem yang UMNO amalkan lebih 50 tahun GAGAL. GAGAL membentuk jati diri Melayu apatah lagi pegangan ISLAM. Sebab itu masalah sosial semakin kronik. Rompak, Bunuh, Rogol, Seks bebas, Bohsia, Mat Rempit, Samseng, semuanya semakin berleluasa. UMNO juga gagal sampaikan istilah ISLAM kepada BUKAN ISLAM. UMNO cuma kata Hukum ISLAM itu zalim, potong sana, baling sini. Sedangkan Hukum Islam itu adalah pedinding dari membuat KEJAHATAN. Bukan itu saja. Kalau BUKAN ISLAM faham tentang ISLAM tidak akan timbul isu masalah sembelihan, makanan tak halal yang semua itu boleh merosakkan keturunan orang Islam kerana makan makanan Tak Halal. Bila keturunan rosak maka timbullah masalah-masalah termasuklah masalah sosial.

Inilah contoh kegagalan sistem yang UMNO amalkan selama lebih 50 tahun. Sistem yang lebih pentingkan pembangunan Fizikal dari rohani. Sistem yang tidak seimbang antara dunia dan akhirat. Sistem yang akak sendiri lihat hari ini. KAYAkan diri sendiri dulu baru orang lain.

Minta maaf kak…panjang pulak komen… I’m soriii… 🙂

Comments (1)

Keputusan Liga Juara-Juara Pilihan Rakyat

Perlawanan antara PR pool menentang BN United tadi telah berkesudahan 2-1. Gol PR pool telah dijaringkan oleh DS Nizar dan Manikumar. Sementara gol BN United pula disumbangkan oleh Malcolm.

Ini adalah kemenangan ketiga berturut-turut PR pool keatas BN United. Menunjukkan walaupun BN United mempunyai pengurus yang baru di lantik menggantikan pengurus lama yang dipaksa bersara namun BN United gagal menyaingi kehebatan PR pool yang telah membariskan muka lama dan baru yang juga tidak kurang hebatnya.

Apa yang pasti taktik pengurus baru BN United sudah dapat dibaca oleh PR pool dan setiap serangan dapat dipatahkan dengan mudahnya oleh pertahanan PR pool. Cayalah!

Menurut sumber-sumber yang boleh dipercayai, sebelum perlawanan seolah ada usaha untuk memenangkan BN United. Siapa tak kenal BN United. Pasukan yang ada hubungan baik dengan pengadil. Ini berdasarkan kepada pemilihan tarikh perlawanan iaitu selepas pemilihan pengurus BN United yang baru. Mungkin bagi mereka pengurus lama gagal merencana strategi yang bagus. Dan, dengan adanya pengurus baru mungkin semangat pemain dan cara permainan akan berubah.

Tapi, itulah. Apa yang yang dirancang serba tidak menjadi. Penyokong PR pool pula cuba disogokkan dengan kebendaan dan wang ringgit supaya menyokong BN United semasa perlawanan nanti. Bagi BN United penyokong adalah nadi kekuatan PR pool. Dengan sebab itu dengan apa cara mereka cuba membuat mereka berpaling tadah. Namun atas nama kesetiaan dan kepercayaan yang tidak berbelah bagi dan ditambah semangat pemain PR pool yang maaaannntopp. Akhirnya sekali lagi BN United dapat ditumbangkan. Aggregat keseluruhan ialah 4-1 (Keputusan macam MU kena LAUK ngan Liverpool pulak 😀 ).

Kepada BN United cuba lagi di lain perlawanan. Masih ada masa untuk mengubah dan berubah. Tran-for-maaa-si…

Comments (4)

Ikhtibar apa yang berlaku di Perak

Cuma fikir hikmah disebalik apa yang berlaku berdasarkan ayat ini……….

“Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan!

Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki,

dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki.

Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki,

dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki.

Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan.

Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. ”

Al ‘Imran , ayat 26.

Hari ini mereka boleh suka, ketawa berderai-derai kerana berjaya menipu rakyat Perak….akan datang?

Kalau DUN tak diperkenan untuk bubar…takpe tunggu PRU13…kasi bungkus itu semua penipu-penipu rakyat!

Comments (3)

Keputusan Pilihanraya kecil Kuala Terengganu

Secara rasmi PAS menang dengan majoriti 2631 undi.

Keputusan penuh:

PAS – 32883

BN – 30252

Bebas – 193

Keputusan yang menyebabkan BN hilang satu kerusi…

Hilang bukan sebab dicuri…

Hilang bukan sebab tecicir…

Hilang  bukan sebab ada yang terambil…

Tapi…hilang sebab pengundi beralih arah kepada PAS dan PR…

Comments (3)

Ketuanan Melayu vs Islam

By kumb@ng on Mar 23, 2008 | Reply

By amieiezam on Mar 21, 2008 | Reply

kumbang….untuk gadaikan kepentingan anak bangsa…cucu.. cicit aku pasti bukan itu yang kita hendak. Mungkin saudara sudah berjaya tapi ramai lagi masih baru bertatih!!! Yang dituntut ialah hak sebagai peribumi… tanah ini hak kita…kita kongsikan bersama, atas dasar semangat setiakawan…ini saudara mesti ingat..
dimana-manapun didunia konsep kepentingan kelompok terbesar masih menjadi amalan..tak perlu jauh, rujuk lah di negara jiran kita Singapura mahupun Indonesia.

bawa2 lah berfikir dan lihatlah sejenak statistik jabatan pendaftaran negara… “mereka” tidak punya masalah menukarkan kerakyatan mereka kerana “mereka” sendiri tau ini bukan tanah tumpah darah bangsa mereka… tapi ini tanah kita…tanah yang diwariskan kepada kita oleh pejuang2 kita yang mendahului kita.

nampaknya kumbang lebih jahil tentang DEB…takkan lah dengan adanya DEB hanya melayu yang akan kehadapan.. apakah persamaan ini boleh dikaitkan dengan Nicol Ann David? kemeruduman pasukan “harimauuuuwww” malaya? DEB ialah mekanisma yang diguna pakai kerajaan perikatan bagi menyusun kembali komposisi rakyat tanah melayu supaya kesaksamaan dalam perkongsian kekayaan..saya yakin saudara takkan mampu membayar ribuan RM untuk bayaran TAX tanpa adanya DEB.

Lebih tidak adil apabila saudara menjulang guan eng sebagai wira apabila masih mengungkit apa yang berlaku dulu. Andaikata orang yang merogol itu tiada kena mengena dengan pimpinan UMNO saya yakin tiada usaha yang beliau lakukan, dalilnya…kenapa hanya itu dan hanya itulah kes yang dibawa oleh insan yang saudara gelar “pejuang”…

kuasa kini hanya tinggal k.u.a.s.a
—————————————————
Oleh kerana saudara block ruang komen untuk entry ni,izinkan saya menjawab disini.

amieiezam..adakah kerana saya mengkritik perjuangan KETUANAN MELAYU, maka saya dicop ingin menggadai kepentingan bangsa. Berkali-kali sudah saya katakan agenda ketuanan melayu tidak akan membawa melayu kemana-mana. Melainkan menjurangkan antara yang kaya dengan miskin. Lagipun agenda KETUANAN MELAYU ini lebih bersifat perkauman.UMNO,MCA dan MIC ada agenda untuk kaum masing-masing. UMNO dengan melayunya,MCA dengan cina dan MIC dengan india. Atas semangat SETIAKAWAN sejak merdeka maka negara ini dibina sehingga hasilnya boleh dilihat hari ini. Setiap kaum ada peranan masing-masing dan punya hak di tanah ini. Walaubagaimanapun, tidak semestinya apa yang dihasilkan hari ini adalah yang terbaik. Kelebihan dan kekurangan tetap ada. Cuma yang tak baiknya rasa curiga antara kaum masih wujud sedangkan perasaan ini sepatutnya sudah diNYAH dalam diri masing-masing atas semangat PERPADUAN dan SETIAKAWAN.

Sebagai contoh, di singapura,PAP tidak pernah perjuang ketuanan cina melainkan menggalakkan semua kaum bersaing.Nah!hasilnya singapura muncul negara kelas ke-2 didunia,sementara malaysia masih dikelas ke-3.Itu hakikat, singapura dulu sebahagian dari tanah melayu dan sekarang sudah maju kehadapan. Disana, orang melayu yang dikata ditindas,golongan minoriti,masih mampu beli tanah di Johor,beli rumah harga teres rm200-300k,beli rumah banglo 1 juta.INI CONTOH! Diulangi sekali lagi, INI CONTOH! Jangan pula saudara tuduh saya cuba belot dan memuja pemimpin mereka.Pada saya yang baik jadikan TAULADAN,yang tidak baik jadikan SEMPADAN. Lagi satu, saudara mungkin lupa,tak ingat atau tak tahu di Johor lama dah tanah milik melayu digadaikan kepada singapura.Siapa yang gadai?

Saudara amieiezam..saya sebenarnya KASIHAN,
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai penghuni PENJARA.
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai penghuni PUSAT SERENTI.
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai jadi MAT REMPIT.
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai jadi BOHSIA,BOHJAN.
Kerana terlalu asyik dengan agenda KETUANAN MELAYU,hingga lupa MELAYU paling ramai jadi ITU,jadi INI yang ada kaitan dengan gejala NEGATIF.

Boleh, bukan tak boleh asyik dengan KETUANAN MELAYU,mestilah seimbang dengan tuntutan AKHIRAT. Pada saya perjuangan kaum hanya terhad pada kaum sahaja.Mustahil agenda perjuangan kaum masing-masing boleh menyatupadukan kaum di tanah ini. Bagi saya, hanya SATU wadah sahaja yang boleh menyatukan kaum dibumi ini iaitu ISLAM. Sebab itu saya meletakkan perjuangan ISLAM no.1 dan BANGSA no.2. Saya tidak rasa pimpinan sekarang perjuangkan AGAMA ISLAM seiring dengan BANGSA.

Saudara amiezam..saudara anggap saya sudah berjaya tetapi masih JAHIL DEB.Oh! saya terlupa rupanya ramai masih bertatih. Ramai ke? Bukankah DEB sudah ada sejak 1969 atas sebab menaik taraf kaum MELAYU seiring dengan kaum lain. DEB telah sebabkan ramai masih bertatih atau pimpinan sekarang terlalu asyik dengan KETUANAN MELAYU hingga lupa ramai rakyat yang masih bertatih! Hakikat yang terserlah sekarang ketidakeimbangan DEB menyebabkan ramai rakyat terutama melayu MEREMPAT di negara sendiri. Masih ramai yang tinggal di setinggan,rumah murah dan umno gunakan golongan ini untuk meraih sokongan dengan menabur janji palsu. Janji yang tinggal janji dan akhirnya rumah mereka diroboh tanpa belas kasihan.

Saya rasa,daripada melalak sana-sini perjuang KETUANAN MELAYU lebih baik sampaikan kebaikan ISLAM tentang keadilan SYARIAT ISLAM kepada kaum BUKAN ISLAM. Bukan memaksa mereka memeluk ISLAM cuma nak bagi tahu ISLAM sebenarnya menjaga keamanan,adil dan menjaga harta benda tidak kira mereka orang ISLAM atau bukan. MUNGKIN, siapa tahu dengan izin ALLAH melalui program pemahaman ISLAM kepada BUKAN ISLAM boleh meramaikan UMAT ISLAM di tanah ini. Saya redha mempunyai pemimpin seorang CINA atau INDIA dengan syarat dia seorang ISLAM.

Saudara amieiezam..SUKAN dan DEB memang tak boleh disamakan tetapi boleh diambil contoh atas semangat PERPADUAN.Tokoh sukan hari ini kebanyakan lahir secara individu bukannya berkumpulan. Sebab itu saya ambil contoh sukan BOLASEPAK.Sukan ini menuntut PERPADUAN disamping PERSEFAHAMAN untuk mencapai matlamat iaitu menjaringkan GOL. Tanpa jaringan GOL yang kerap maka jadilah PASUKAN HARIMAU MALAYA merudum dan merudum. Tidak dinafikan, ada atlit negara ini yang berjaya tetapi secara INDIVIDU bukan BERPASUKAN.

Tentang GUAN ENG pula, salah juga ke saya beritahu kebaikan dia? menceritakan kebaikan orang kan lebih baik dari memburukkan. Atau saudara suruh saya berhasad dengki macam apa yang terjadi di Terengganu sekarang, orang melayu menderhaka pada SULTAN? Bagaimana pula dengan SOI LEK? Rasanya tak sopan nak cerita apa yang dia telah buat sampai terpaksa undur diri dari politik. Ingin digelar pejuang tak perlu tengok pada warna kulit. Saya ambil contoh GUAN ENG kerana masakini dia antara tokoh paling popular dan kisah masa lampaunya ada kaitan dengan tanggungjawab sosial sebagai rakyat Malaysia.

Saudara amieiezam…sayang sekali saudara sungguh petah berkata-kata tetapi tidak punya blog untuk luahkan bicara..

Comments (6)

Older Posts »